Min besatthet av Disneyröster

Ett av mina största nördintressen (och kanske även konsigast) är att ha koll på röstskådespelare i tecknade filmer - veta vilka de är, vilka andra tecknade filmer de har gjort och vilka seriösa filmer de har gjort. Tydligen är jag inte den enda med denna hobby, vilket gjorde mig överlycklig när jag såg att en kille har gjort denna toplista på youtube.





Jag vill också påpeka några saker själv...

  • Stefan Ljungqvist (rösten till Frollo och Ratcliffe) är och förblir en av de mest skräckinjagande människorna jag känner till. Skulle jag råka möta honom på stan och råka höra honom säga något skulle jag utan tvivel kissa på mig och börja gråta. Men han är säkert en bra kille. Framförallt är han en fantastisk skådespelare och jag håller med om att han ska vara överst på topplistan. (Also - jag läste precis på Wikipedia att han har ett eget godis, som heter Stefans Sötnosar. What?)
  • Filmen Atlantis - En försvunnen värld från 2001 är en av de mest underskattade Disneyfilmerna. Kanske för att den inte är så bra på engelska - men den är ÅH SÅ FANTASTISK på Svenska. Mycket tack vare Michalis Koutsogiannakis (prova säga det namnet snabbt fem gånger och stava till det baklänges) som gör en asrolig Vinny. Tydligen är han med i milleniumtrilogin - ännu en anledning till att jag ska se till och kolla på dom filmerna någon gång.
  • Även Ringaren i Notre Dame är bättre på svenska. Framförallt för Joakim Jennefors (och Frollo såklart.. bwah) sånginsats. Fast han har gjort lite för mycket - till exempel den svenska pokémonlåten och rösten till Nalle i sitt blåa hus.
  • PERSBRANT SOM SHAN YU?!?! Hahahah det hade jag faktiskt missat. Åååh vad awesome. Persbrandt gör även rösten till den onda katten i Stuart Little, that's something you did'nt want to know.
  • Lejonkungen. The best disneyfilm ever. Alla skådespelarinsatser är helt perfekta. Rickard Wolf föddes för att spela Scar.
  • Någon jag dock saknade på den här listan är Peter Jöback som Aladdin. Ännu en disneyfilm som gör sig bäst på svenska. Visste ni att Peter ska spela Fantomen i The Phantom of the Opera-musikalen i London i... år tror jag att det är? YES. EN URSÄKT ATT ÅKA TILL LONDON. (Like you'd need one)
  • Yes. I am the queen of Värdelöst Vetande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback